Välkommen till Brf Glasbruket 3

Brf Glasbruket 3 är en bostadsrättsförening i Limhamn.

Brf Glasbruket 3

Det här är vår förening.

Glasbruket 3 bildades 2012 och består av totalt 43 lägenheter i fyra trappuppgångar på Barlastgatan 51 (13 lght), Rosengrens gata 25 (13 lght), Rosengrens gata 27 (10 lght) och Rosengrens gata 29 (7 lght).

Vi är en bostadsrättsförening med stabil och välskött ekonomi, en engagerad styrelse och god samverkan grannar emellan.

Tillsammans med våra två systerföreningar Brf Glasbruket 1 och Brf Glasbruket 2 delar vi en grön, trevlig innergård och gemensamma utrymmen som ett garage och en övernattningslokal som medlemmar kan boka till gäster och kalas. I vår förening har har varje lägenhet möjlighet att hyra en parkeringsplats i garaget, en rättighet som följer med vid överlåtelse.

Kontakt:
Styrelsen Brf Glasbruket 3, Barlastgatan 51, 216 44 Limhamn
E-post hej@glasbrukskajen3.com (eller via formuläret nedan)

Det här är vår förening.

Föreningens dokument

Här finner ni publika dokument om föreningen som är relevanta för mäklare, spekulanter och övriga. Klicka för att ladda ner.

Föreningens dokument

Frågor & Svar

Om bostadsrätten

Expandera

Har alla lägenheter tvättmöjligheter?

Ja, samtliga lägenheter är utrustade med tvättmaskin och torktumlare.

Upplåts uteplats/balkong med bostadsrätten?

Ja, där ingår balkong eller uteplats till alla lägenheter. Ansvar för skötsel framgår av föreningens stadgar.

Vad ingår i månadsavgiften?

Förutom avgift till föreningen ingår värme, vatten (exkl. varmvatten). Telia Triple-play = TV, telefon, bredband ingår också men står som en egen post på avin. Föreningen har ett gemensamt elavtal för medlemmarna. Den individuella förbrukningen av el samt varmvatten debiteras per kvartal och specificeras på fakturan.

Bostadsrättstillägg ingår också i avgiften.

Observera att föreningen skickar ut fakturor (3) till medlemmarna kvartalsvis, vilket innebär att säljare och köpare själva måste komma överens om fördelning och reglering av kostnader vid tiden för överlåtelse.

Har föreningen individuell mätning av varmvatten?

Ja, där är individuell mätning av varmvattnet som debiteras kvartalsvis efter 3 månaders faktisk förbrukning.

Observera att föreningen skickar ut fakturor (3) till medlemmarna kvartalsvis, vilket innebär att säljare och köpare själva måste komma överens om fördelning och reglering av kostnader vid tiden för överlåtelse. På avin ligger månadsavgiften till föreningen, kabel-tv, vattenförbrukning och debiterad el.

Har föreningen gemensamt elavtal för medlemmarna?

Gemensam elmätare är införd 2020. Ett avtal för hela fastigheten är tecknat och den individuella förbrukningen avläses och debiteras kvartalsvis på avin tillsammans med avgiften till föreningen. Vi har för närvarande ett rörligt avtal vilket innebär att vi påverkas av de höga marknadspriserna som råder.

Förbrukning och debitering är alltså knuten till lägenheten och man behöver inte kontakta Eon i samband med överlåtelse.

Observera att föreningen skickar ut fakturor (3) till medlemmarna kvartalsvis, vilket innebär att säljare och köpare själva måste komma överens om fördelning och reglering av kostnader vid tiden för överlåtelse. På avin ligger månadsavgiften till föreningen, kabel-tv, vattenförbrukning och debiterad el.

Vilken leverantör har föreningen för kabel-TV, bredband och telefoni?

Föreningen har, sedan fastigheten uppfördes, ett kollektivt avtal med Telia där samtliga 43 lägenheter är anslutna - Telia Fastighetsanslutning. I avtalet ingår Bredband med fibernät (100/100 Mbit/s), Bredbandstelefoni och Digital TV (Paket Lagom).

Boende kan själv beställa och hantera sina tjänster för bredband, tv och telefoni hos Telia. Till exempel beställa högre hastighet på bredband eller ett annat TV-paket med fler kanaler. Vid överlåtelse måste tjänsterna avslutas genom att kontakta Telias kundtjänst. Den nya bostadsrättsägaren kontaktar Telia för att aktivera och välja tjänster i sitt eget namn.

Har ni haft några avgiftsförändringar de senaste åren och i så fall när och hur mycket?

Senaste justeringen skedde i januari 2024, då avgifterna höjdes med 12%. Sedan föreningen bildades 2012 har där endast skett en höjning tidigare, vilket var 2015. Föreningen har god ekonomi.

Ingår vinds- eller källarförråd till lägenheterna?

Ja, samtliga lägenheter har källarförråd.

Är det OK att installera en annan typ av fläkt i köket?

Nej! Huset har Mekanisk frånluftsventilation (FX-system) som återvinner värme och sparar energi. Kökskåpa/fläkt ska vara en s.k. "Kryddhyllefläkt" för att fastighetens system ska fungera. En kökskåpa med inbyggt kolfilter ska inte monteras in i våra kök då det påverkar luftflödet felaktigt.

Om fastigheten

Expandera

Har ni gjort några större reparationer eller renoveringar sedan bygget stod klart?

Fasadskivorna är utbytta av JM, utan kostnad för föreningen. Bygglov för inglasning av samtliga balkonger och terrasser beviljat 2019/20. Några medlemmar har valt att glasa in och då bekostat detta själv. Leverantör av inglasningen är Prefil/Lumon.

Äger föreningen marken eller är det tomträtt?

Föreningen äger marken.

Har ni några kommande renoveringar?

Nej, inga planerade större renoveringar. Föreningen följer underhållsplanen.

Finns där någon inre reparationsfond i föreningen, som medlemmar kan nyttja?

Nej.

Finns det någon energideklaration för fastigheten?

Energideklaration är utförd 2021. Byggnadens energiklass är D med energiprestanda 99 kWh/m2 och år.

Om gemensamhetsanläggningen

Expandera

Vad gäller för garageplatserna?

I föreningen finns 43 garageplatser, en tillhörande varje lägenhet som följer med vid överlåtelse. Det är frivilligt att hyra och önskas en garageplats ska ett separat hyresavtal tecknas. Finns det lediga platser kan en innehavare ha mer än en p-plats men då skrivs ett annat hyresavtal med kortare uppsägningstid (1 mån). Ordinarie avtal har 3 månaders uppsägningstid. Uppsägning ska ske skriftligen.

Vad kostar en garageplats?

Kostnaden för en garageplats är för närvarande 950 kr/mån (bil) och 475 kr/mån (MC, moped, lådcykel).

Finns laddare för elfordon i garaget?

Ja. Vi har totalt 12 laddstationer i garaget, tillsammans med Brf Glasbruket 1 och 2.

Vad kostar lokalen/övernattningslägenheten att hyra?

För närvarande kostar det 400 kr/dygn att hyra lokalen/lägenheten.

Lokalen består av ett stort rum med plats för ca 35 personer sittande vid bord, ett pentry, badrum med dusch och wc samt ett sovrum med en dubbelsäng och två resesängar. Köket är utrustat med spis, kaffekokare, mikrovågsugn, kylskåp och porslin till sex personer. Här finns också ett städskåp med allt man behöver för att göra rent efter sig.

Om medlemskap och överlåtelse

Expandera

Vart skickar jag handlingar och ansökan om medlemskap efter en försäljning?

De skickas till styrelsens ordförande samt vår ekonomiska förvaltare Finanshuset AB.

Finanshuset AB
Att: Brf Glasbruket 3
Krankajen 14
211 12 MALMÖ

Hur tar ni beslut om medlemskap, vid styrelsemöte eller löpande när ansökningar kommer in?

Beslut om medlemskap tas löpande via intern styrelsekommunikation ”per capsulam”.

Hur ofta hålls styrelsemöten?

Styrelsen sammanträder ca 1 gång i månaden.

Finns speciella önskemål innan godkännande av medlemskap?

Kreditupplysning görs av vår ekonomiska förvaltare Finanshuset Malmö.

Hur ser föreningen på delat ägande? Finns speciella restriktioner kring ägarandelar?

Det finns inga allmänna restriktioner utan ärenden prövas från fall till fall.

Tillåter föreningen juridisk person som köpare?

Det får prövas från fall till fall.

Finns det några speciella åtaganden för medlemmarna?

Inte utöver det som regleras av stadgarna och övriga ordningsregler. Styrelsen ser gärna att nya medlemmar engagerar sig i föreningen, gärna genom att anmäla intresse för att sitta med i styrelsen. Mandatperioden för en suppleant är endast 1 år åt gången.

Vem ska betala överlåtelseavgiften?

Överlåtelseavgiften på 2,5% av gällande prisbasbelopp betalas av köparen.

Kontakta styrelsen i Brf Glasbruket 3

Ditt namn

Ditt telefonnummer

Din mejladress

Meddelande till styrelsen